Tilaisuuksien järjestäminen on keskeinen osa Paikallista Markkinoille -tiedonvälityshanketta, ja niiden tavoitteena on lisätä kohderyhmän tietämystä lähiruoan tuotannon, markkinoinnin, myynnin ja uusien teknologioiden hyödyntämisen alueilta. Tilaisuuksissa hyödynnetään asiantuntijoita ostopalveluna, jotta osallistujat saavat parasta mahdollista tietoa ja käytännön neuvoja. Tilaisuudet tallennetaan ja jaetaan verkossa, mikä mahdollistaa tiedon saavutettavuuden laajalle yleisölle ja ajasta riippumatta. Lisäksi tilaisuuksista järjestetään livelähetyksiä, jolloin osallistujat voivat seurata tapahtumia reaaliajassa ja osallistua keskusteluun. Tavoitteena on parantaa kohderyhmän, kuten tuottajien, yrittäjien ja muiden toimijoiden, osaamista ja tietoisuutta hyvästä käytännöistä, markkinamahdollisuuksista, ympäristöystävällisistä ja kestävistä käytännöistä sekä uusista teknologioista.
Tilaisuuksien suunnittelu lähiruoan ja -tuotteiden kehittämisen tueksi on käynnissä. Hankkeessa on saatu rahoitusta asiantuntijoiden esityksiä varten, joissa käsitellään ajankohtaisia teemoja, kuten lähiruokamarkkinoiden kasvua, tuotekehitystä, brändäystä, vastuullisuutta ja digitalisaatiota. Tilaisuudet järjestetään eri puolilla maakuntaa yhteistyössä kuntien ja kehitysyhtiöiden kanssa. Tarkemmat ajat ja paikat ilmoitetaan myöhemmin. Näissä tilaisuuksissa hyödynnetään asiantuntijoiden osaamista, ja ne tarjoavat osallistujille uusia oivalluksia ja konkreettisia keinoja liiketoiminnan kehittämiseksi.
Ajankohtaista tietoa lähiruoasta ja -tuotteista
Paikalliset, maakunnalliset, kansalliset ja kansainväliset näkökulmat
Markkinat, toimijat ja lisäarvo
Elintarvikemarkkinoiden ja lähituotteiden kysynnän kasvu
Ruokaklusterin toimijat ja näkymät
Ideasta tuotteeksi ja tuotteesta liiketoiminnaksi
Tuotekehitys, pakkaussuunnittelu, alkuperä- ja vastuullisuusviestintä
Myynti- ja toimituskanavat
Omaleimaisuus ja erottautuminen brändäyksellä
Lähiruoan ja -tuotteiden brändäys ja markkinoilla erottuminen
Lainsäädäntö, valvonta ja vastuullisuus (ESG)
Lähiruokatuotantoon liittyvä lainsäädäntö ja valvonta
Ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hallintotapaan liittyvät asiat
Tuotantomenetelmät ja uusi teknologia
Lähiruokatuotannon tuotantomenetelmät ja uuden teknologian käyttö
Vastuullisuus, vähähiilisyys, kestävyys ja kiertotalouden periaatteet
Sähköinen kauppa ja digitaaliset liiketoimintamallit
Sähköinen kauppa ja digitaaliset liiketoimintamallit lähiruokatuotannossa
Teknologian hyödyntäminen ja innovaatiot
Sekakori
Erilaiset täsmätietoiskut ja uudet oivallukset
Tekoälyn mahdollisuudet ruoka-alan toimijoille
Nämä tilaisuudet ja sisältöteemat tarjoavat kattavan ja käytännönläheisen tietopohjan lähiruoan tuotannon kehittämiseen ja markkinoiden hyödyntämiseen.