Kun tuote on syntynyt, edessä on yksi tärkeimmistä kysymyksistä: missä sitä myydään? Kaupan hylly tarjoaa näkyvyyttä ja volyymia, mutta vaatii usein suurempia määriä ja tarkempaa hinnoittelua. Verkkokauppa mahdollistaa myynnin ajasta ja paikasta riippumatta, kun taas tilamyynti ja suoramyynti tuovat asiakkaan lähelle tekijää ja tarinaa tuotteen takaa. Oikea myyntikanava riippuu omista resursseista, tavoitteista ja siitä, millaista arkea yrittäjyydeltä toivot. Usein paras ratkaisu löytyy näiden yhdistelmästä.
Kuluttajatutkimuksia ja opas – MTK:n Pohjois‑Savo tuotti lähiruokamarkkinoiden myyntioppaan, jossa kerrotaan, että kuluttajien kiinnostus lähiruokaan on kasvanut. Opas neuvoo, miten tuotteita myydään eri kanavissa, millaisia tarpeita kuluttajilla on ja mitä pakkaus‑ ja tiedotusvaatimuksia on noudatettavapohjois-savo.mtk.fipohjois-savo.mtk.fi.
REKO-malli – Lähituottajat.fi:n artikkeli selittää, että REKO on Facebook‑ryhmissä toimiva malli, jossa tuottajat julkaisevat tarjouksiaan, asiakkaat tilaavat kommentoimalla ja tuotteet luovutetaan sovittuna aikana. Mallin periaatteisiin kuuluu esimerkiksi tuotteiden paikallisuus ja avoin hinnoittelu. Hyödyt ovat taloudellisia (ei välikäsiä), ympäristöllisiä (lyhyet kuljetukset), sosiaalisia (suora yhteys tuottajaan) ja kulinaarisia (tuoreus ja vaihtelu)lahituottajat.filahituottajat.fi.
Case‑videoita pienyrittäjistä – Aitoja makuja -lehden kampanjassa #mahdollisuusyrittää kahdeksan pienyritystä kertoo videoilla tarinansa. Yrittäjät jalostavat lähialueen marjoja, kasviksia tai lihaa; videoilla he avaavat polkuaan yrittäjyyteen ja kuvaavat miksi he haluavat työskennellä lähiruoan, luomun ja luonnontuotteiden parissaaitojamakujalehti.fi.
REKO‑ ja ruokarengaslinkit – Paikalliset REKO‑ryhmät löytyvät Facebookista hakusanalla "REKO" + paikkakunnan nimi. Lisäksi Osta tilalta –sivusto (ostatilalta.fi) kokoaa yhteen tilamyymälöitä ja lähiruokarenkaita.